Lietuviešu
mūsdienu kalendārā 13. maijs ir Mildas diena, ko parasti svin šai dienai
tuvākajā nedēļas nogalē. Milda tiek uzskatīta par mīlestības un brīvības
dievieti, radniecīgu grieķu Afrodītei un romiešu Venērai. Viņas ziņā ir
skaistas jūtas un dzimstība.
Par
šīs dienas un pat pašas dievības Mildas senumu un autentiskumu ir dažādi
uzskati. Mildas vārds dokumentos pirmo reizi minēts 1315.g., kad krustnešu
dokumentā rakstīts par upi Mildu. Bet nav pat aptuveni zināms, kur tā
meklējama. Varbūt – Varēnas rajonā, Perlojas tuvumā, kur no ezera Ašarinis
iztek maza upīte Mildupis. Pirms vairākiem gadsimtiem tā bijusi
krietni lielāka, un joprojām saglabājušās teiksmas daļas vēstī, ka tur palaikam
staigājusi vai nu kunigaikša meita, vai,
citā variantā – dieviete Milda. Varbūt tur sirmā senatnē bijusi arī
Mildas svētnīca? Profesore Prane Dunduliene min Mildas svētnīcu Viļņā, Ģedimina
dārzā – tagadējā Trīs Krustu kalnā, bet Kauņā bijušas pat divas Mildas
svētnīcas – viena tagadējā Aleksotā, senatnē dēvētā Svibirgale, otra –
Neres un Nemunas satekas vietā, kur arī tagad pie atjaunotā aukura mēdz
pulcēties un svētkus svētīt baltu ticības piekritēji. Vēsturnieks T.Narbuts
uzskata, ka senatnē Mildas mēnesis bijis aprīlis, un Mildas svētnīca atradusies
Vilņā, tagadējā Antakalnē.
P.Dunduliene uzskata, ka tieši dievieti Mildu attēlo 7,5 cm augstā bronzas
figūriņa, kas 1840.g. atrasta Ģedimina kalna pazemē. Līdzīga (ap 0,5 olekti
augsta) statuete – sieviete ar ziedu pušķi rokā – 1782.g. atrasta Kauņā,
iemūrēta pirms 1400.g. celtas ēkas sienā. Diemžēl mācītājs uzskatījis atradumu
par nepiedienīgu un sadauzījis to gabalos.
Mildas
vārda izcelsme meklējama lietuviešu vārdos “milti”, “mylėti” – mīlēt.
Bet etnoastronoms Jons Vaiškūns rosina pievērst uzmanību arī vārda “milti“
paralēlnozīmei: ar nokaitētu akmeni sasildīt ūdeni. Proti, arī šī aina var būt
metaforiski saistīta ar mīlestību: vīrs kā karsts un ciets akmens, un paļāvīgā
sieviete – kā ūdens. Ne velti Mildas dienā tiek godātas un spēcinātas jaunās
meitenes – dzīvības turpinātājas, jaunas pasaules aizsācējas.
Mitologi zina, ka Mildas godā
turētājus un tos, kas ar zālītēm vai vārdošanu dziedējuši mīlas vainas, spējuši
iekvēlināt vai remdēt mīlas
kaisli, ļaudis saukuši par “mildauninkai”. Vēl pirms gadiem desmit
Lietuvas ciemos šis vārds dzirdēts no veco ļaužu lūpām.
Ļaudis ticējuši, ka Milda pa visu pasauli lidojot gaisa ratos,
kurus velk bariņš baložu – baltu kā sniegs. Viņai bijis arī dēls – spārnots
rūķītis, kurš saindē sirdis ar mīlestības indi.
Saistībā ar
Mildas dienu nereti tiek pieminētas arī J Lasicka dievu sarakstā (1582. g.)
minētās dievības: seksuālo attiecību aizgādnis ar visai intriģējošu vārdu Pizius,
kam jaunieši ziedojuši, pavadot līgavu pie līgavaiņa. Savukārt jaunavas
ziedojušas dievībai Gondus, kas arī bijis seksuālo attiecību aizgādnis.
Tiesa gan,
avoti, kas apliecina nule minēto dievību un arī pašas Mildas esamību, ir visai
trūcīgi un apšaubāmi. Etnologs Liberts Klimka, par Mildu un tās dienu runājot,
ir pavisam skarbs: viņaprāt, Milda ir fikcija, kuras diena kalendārā pirmskara
Lietuvas laikā, tā teikt, lietuviskuma veicināšanai, tāpat kā daudzi citi
vārdi, ar vieglu roku ierakstīta nejauši izvēlētā datumā. Mīlas dieviete
lietuviešiem gan bijusi – bez tās neiztikt –, tomēr tā neesot Milda. Lietuviešu
mīlestības dievietes vārds nav saglabājies, bet tās simbols ir dzērve (par to
liecina piemēram, tradīcija, ka masku dzērve “knābā” meitas, kurām laiks iziet
pie vīra, dzērves tēls piedalās ar pāra meklēšanu un precībām saistītās
jauniešu rotaļās, un kur nu vēl dzērves ilgpilnās klaigas un skaistās,
graciozās dejas pavasarī...) L.Klimka uzskata, ka lietuviešu kalendārā ir
veseli trīs citi ar mīlestību saistīti svētki: Ķīvītes (Pempės) diena
19.martā, Dzeguzes (Gegutės) svētki maija sākumā, kad dzeguze sāk kūkot, un
Vasarsvētku otrā diena maija beigās vai jūnija sākumā, Aukštaitijā dēvēta
Rytelis vai Rytagonis.
Tomēr, kā spītējot dažādajiem viedokļiem un uzticamu vēsturisko liecību
trūkumam, Mildas diena Lietuvā tiek svinēta aizvien plašāk un ir jauniešu
iecienīta, jo, kā norāda J.Vaiškūns, mīlestība ir mums būtiska, tāpēc ir labi
kādu no gada dienām dēvēt par Mildas – Mīlestības dienu, tādējādi daudzinot,
vairojot ar mīlestību un mīļumu saistītās domas, un nevajag bīties no tā, ka
kaut kā pietrūkst vēstures avotos, jo galvenais – pašas mīlestības jūtas, kā
arī to rosinātās iztēles un jaunrades spējas taču nav zudušas!
Balis
Sroga (Balys Sruoga) lugā “Pavasario giesmė” 1944.g. aprakstījis šādu
Mildas svētku norisi: kalnā uzcēla aptuveni trīs metrus augstu dievietes Mildas
tēlu: ņēma 5 kārtis, no kurām viena – centrālā – garāka; pārējās četras,
veidojot rombu, pienagloja pie centrālās. Meitenes pina ziedu un zaļumu pīnes
un rotāja ar tām šīs kārtis. Dziedādami
svinīgā gājienā nesa šo tēlu kalnā un tur svinīgi uzstādīja. Iekūra aukuru un
ziedoja dieviem un dievībai Mildai.
Tādējādi
par Mildas svētku galveno simbolu kļuvis rombs, kurā sastopas abu – sievišķā un
vīrišķā – pirmsākuma simboli. Šo rombu pēc izvēles var apaudzēt ar
visdažādākajām citām zīmēm, šādi izpaužot savu radošo būtību. Mūsdienās Mildas
svētkus, vadoties pēc minētā apraksta, labprāt svin tautiski noskaņoti
lietuvieši, visvairāk – jaunieši, tādējādi pretojoties Valentīndienas mākslīgo
sirsniņu komerckultam. Tomēr, kaut gan akcents pašsaprotami tiek likts uz
jauniešiem, iepazīšanos un pāru veidošanu, Mildas diena nav tikai jauniešu
svētki, jo mīlestība taču pavada mūs visā dzīves garumā. Lietuvieši svin paši
savus mīlestības svētkus pavasarī, kad pati dabas atmoda, plaukstošie ziedi,
putnu balsis un siltais laiks rosina mosties arī jūtas, kas šajos svētkos tiek
vairotas un spēcinātas ar senatnīgiem rituāliem, rotaļām, dejām un citādu
līksmību.
Vienlaikus
lietuviešu senatnes pētnieki, piemēram, Liutauras Baltasis, atgādina arī, ka
pavasaris baltu tautām nebija kāzu laiks, gluži pretēji, ticējumi vēstī, kad
šai laikā slēgtas laulības ir neveiksmīgas un īslaicīgas, tajās partneri mēdz
būt neuzticīgi. Proti, Mildas diena un citi pavasara svētki ir draudzības,
iepazīšanās, saikņu veidošanas sākums, bet cilvēks ir garīga būtne, kurai pirms
nopietnāka lēmuma pieņemšanas ir jānobriest – jāpagaida vismaz līdz vasarai,
vai vēl jo labāk – līdz brieduma laikam rudenim.
Lai izjustu mūsdienās svinamo
Mildas svētku noskaņu, piedāvājam izvilkumus no mūs sasniegušās ziņas par
Mildas dienas svinībām šo sestdien, 10.maijā, Kelmes rajona Graužiku kalnā:
“Visus, kam svarīga
mīlestība, brīvība un draudzība, aicinām piedalīties mīlestības svētkos!
Tiksimies šai skaistajā dabas atmodas laikā, lai, dalīdamies mīlestībā,
vienotos un kļūtu stiprāki!
Sagatavošanās: draudzības un mīlestības noskaņojums... veselīga attieksme un
skaidrs prāts... gaišs apģērbs...
meitas, ņemiet vērā, ka svārku plandīšanās ievibrē arī puišu sirdis... puiši
parūpējas par olām, meitas – par ēdieniem, kas pakļaus puišu sirdis... mūzikas
instrumenti... lāpas...
Svētku sveiciens un
atvadīšanās: “Lai dzīve mīļuma pilna!” Atbilde: “Lai jo mīļa!”
Svētku laikā vislabākā
uzruna: “mīļais” un “mīļā”.
Svētku norise: ... pinam
draudzības saites... iekuram aukurā uguni un dalāmies ar mīlestības
vēlējumiem... šūpojamies pavasara šūpolēs... dziedam jaunatnes un mīlas
dziesmas... klausāmies dzeguzes pareģojumus... vairojam meitu mīlas mirdzumu...
cepam draudzības kulteni, cienājamies ar mīļuma ēdieniem... kā vienmēr, ļaujam
mīlestībai mūs savienot trakulīgās dejās...
kuri vēlas, paliek teltīs klausīties lakstīgalas un no rīta satikt otru
mīlestības dievieti Austru.
Dalieties ar šo ziņu,
iededziet cits citā mīlestības liesmu!”
---
Rakstu no lietuviešu rakstu un ziņu avotiem sagatavoja mīļā Linda
Attēlus un video atlasīja mīļā Gunta
Pilnīgākai ainai - video no Londonas romuviešu Mildas svētkiem -
https://www.youtube.com/watch?v=xD0EJLw-idU
Attēlus un video atlasīja mīļā Gunta
Pilnīgākai ainai - video no Londonas romuviešu Mildas svētkiem -
https://www.youtube.com/watch?v=xD0EJLw-idU
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru