2016.gadā Katlakalna Tautas nama sāksim veidot apakšciklu Latviskai Dzīvesziņai. Tā nosaukums SARUNA ar EKSPERTU
Šajās sarunās tiksimies ar tradicionālās kultūras nozaru speciālistiem un klausīsimies viņu padomus, ieteikumus, zināšanu apkopojumu.
Šajās sarunās tiksimies ar tradicionālās kultūras nozaru speciālistiem un klausīsimies viņu padomus, ieteikumus, zināšanu apkopojumu.
Pirmās Sarunas ar ekspertu tēma Etnogrāfiskais apģērbs 21.gadsimtā. Ceturtdien, 21.janvārī plkst 18.00 Latvijas nacionālā kultūras centra Lietišķās mākalas eksperte Linda Rubena stāstīs par savu redzējumu uz etnogrāfiskā tērpa attīstību mūsdienās.
Pēdējā
laikā īpaši ir vērojama īpaša interese par tautiskām un etniskām lietām
– ne tikai par svētku svētīšanu, dančiem un dziedāšanu, bet arī par
etnisko apģērbā un rotās, kā arī dizainā. Mēs redzam baltu zīmes
visdažādākajos izstrādājumos. Dzintars, kas savu popularitāti īsti
varbūt zaudējis nav ne brīdi, atgriežas kādos īpašos veidos. Tas pats
attiecas uz citiem dabas materiāliem – akmeni, koku. Lins ir viens no
populārākajiem audumiem – arvien vairāk ļaužu novērtē tā priekšrocības.
Jauninājumi
tradīcijā sastopami arī citās jomās - tiek ražoti kokvilnas audumi
etnogrāfiskos rakstos un krāsās. Jostu rakstus ieada šallēs. Tautiskās
jostas vai to radošus atdarinājumus nēsā pie apģēŗba, kas nav īsti
etnogrāfisks - gan tradicionālos svētkos, gan citos īpašos gadījumos,
tādēji tērpu padarot greznāku un valkātājaprāt, “stiprāku”... Šie ir
tikai daži piemēri, kas ieraugāmi ik uz soļa.
Un
tomēr, kā visā šajā jūtas tāda smalka lieta kā etniskā gaume, kas,
protams, ir katram sava. Un tai pat laikā kopjama un veidojama. Mēs
zinām, ka Tradīcija ir dzīva vien tad, ja tā nav sastingusi un tiek ne
tikai apgūta un atkārtota, bet arī pilnveidota un sadzīvo ar jaunradi.
Tautas tērpu vēstures pētnieki tērpa attīstībā diezgan skaidri iedala
divus posmus – seno (arheoloģisko) tērpu, kas nāk no 9-10.gs. (aptuveni)
un etnogrāfisko, (18.gs.-19.gs.) tērpu. Mazliet sarežģītāk un grūtāk
pētāms ir laika posms starp šiem abiem lielajiem laikposmiem. Ir dažas
interesantas tendences, kas tautas tērpa modē ienākušas 20.gs., bet tās
visdrīzāk bijušas ilglaicīgas.
Cauri
laikiem nu esam nonākuši 21.gadsimtā, kas nāk ar kādām ļoti īpašām,
iepriekš neraksturīgām, iezīmēm. Arī ražotāji un meistari ir uztvēruši
tautas vēlmi un nepieciešamību pēc etniskiem elementiem un dara savu –
piedāvājums ir daudzveidīgs. Vai tas vienmēr ir gaumīgs un ar
etnogrāfiju saderīgs? Arī mūsdienu folkloras ļaudīm daudz kas īsti nav
zināms un skaidrs. Vai daudzu iemīļotie un ērtie mauči (t.s. pulsa
sildītāji) ir etniska vai etnogrāfiska apģērba detaļa? Ko vilkt pie
etnogrāfiskajiem brunčiem, ja nevelk balto goda kreklu? Tātad - kā
cilvēkam, kuram tradīcija ir tuva, tomēr nepazaudēties tai piedāvājumu
jūrā. Un kā mūsdienu cilvēkam – gan ražotājam, gan valkātājam -
nepazaudēt Tradicionālā apģērba kodolu (vai kodu). Par to arī parunāsim.
Ziņas avots: http://kalnakopa.blogspot.com/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru